Vi använder cookies för att förbättra användbarheten på vår webbplats och göra våra online-tjänster mer relevanta för dig. Genom att fortsätta surfa på vår webbplats godkänner du vårt användande av cookies.
Diesel

Diesel

Dieseltillsatser - Rengöring partikelfilter

Har du fått dåliga avgasvärden som högt HC-värde eller höga Co halt värden på besiktningen av din bil? Är dieselmotorn helt igensotad eller problem med partikelfilter i din bil och behöver en rengöring? Ryckig gång och motorn hackar eller du har dålig tomgång på bilen? Känns det som om bilen tappar kraft vid gaspådrag? Är dieselförbrukningen alldeles för hög eller har motorn börjat knacka. Är insprutarna/injektorerna eller EGR ventilen sotig och har beläggningar och du behöver rengöringsmedel för att rengöra insprutningssystemet.

 

Många av dagens bilar är utrustade med sofistikerade bränslesystem, som common rail och insprutningspump injektorer/spridare för att kunna uppnå optimal prestanda och sänka bränsleförbrukningen. Idag plockar man bort viktiga ingredienser i dieseln för att anpassas till de miljökrav vi har idag.

Vissa av ingredienserna som har sänkts eller tagits bort innehåller naturligt smörjmedel. Bränsleblandningen blir torrare och ökar förslitningen på dagens dieselmotorer. Vilket resulterar till ökat motorljud, dieselknackningar, högre sotutsläpp, svart dieselrök, högre avgasutsläpp, otillräcklig smörjning av dieselsystemet och ger ökad beläggning och förslitning på motorns olika komponenter speciellt på äldre dieselmotorer.Driftstörningar på grund av dieselbakterier som slemmar igen som en sörja och täpper till både bränslefilter och hela bränslesystemet med mikroorganismer.

Wynn’s professionella kemiska motorbehandlingsprodukter hjälper dig att förebygga eller reparera din bil utan att det kostar dig en förmögenhet som på en bilverkstad. Våra produkter är väldigt effektiva och enkla att använda. Wynn’s dieseltillsatser kan du använda som ett alternativ eller komplement till mekaniska reparationer vid diesel problem.

Vad är bränslets uppgift för din motor?

För att kunna köra vårt fordon behöver vi bränsle – det känner de flesta till. Men bränslet har faktiskt fler uppgifter än att vara drivmedel. Det ska dessutom rengöra, smörja och eliminera fukt i bränslesystemet. För att hålla motorn och bränslesystemet i trim är det därför viktigt att bränslet består av rätt komponenter i rätt mängd.

Strängare miljölagstiftning medför nya bränslesammansättningar som är snällare mot miljön – men inte mot motorn. Dagens diesel innehåller mindre smörjande egenskaper. Eftersom dagens bränslen dessutom är känsligare för kemiska reaktioner kan olika sorters föroreningar, till exempel avgaser i tät trafik, ställa till problem.

Det är viktigt att hålla rätt Cetantal (diesel) för att motorn ska fungera optimalt. Visste du att bränsle är en färskvara som med tiden tappar Cetantal? För att minska onödigt slitage på bränslespridarna och bränslepumpen kan du på ett enkelt och smidigt sätt tillsätta just de ämnen som behövs.

Vad påverkar bränslets kvalitet och funktion?

Avsaknaden av smörjande ämnen betyder att bränslepumpen och bränslespridarna inte smörjs i tillräcklig utsträckning – med ökat slitage som följd.

Föroreningar från exempelvis tät trafik försämrar bränslets kvalitet och leder till beläggningar i cylindern, på ventilerna och på bränslespridarna. Detta medför sämre förbränning och en oregelbunden sprutbild.

Extrem värme i dagens högteknologiska bränslespridare gör att bränslet lättare oxiderar. Konsekvenserna av oxidering är avlagringar och nedsmutsade bränslespridare.

Kondens och fukt är inte bra! När varmt överblivet bränsle kommer tillbaka till den svalare bränsletanken bildas kondens som lägger sig på botten och orsakar bakterietillväxt, isproppar och rostangrepp på känsliga komponenter. Snabba temperaturväxlingar är också en anledning till att kondens bildas i bränsletanken.

Hur påverkar dåligt bränsle och nedsatt spridning din motors funktion?

Bakteriebildning och avlagringar sätter igen bränslefiltret, bränslespridarna och bränslepumpen. Detta innebär en sämre sprutbild som leder till oregelbunden tomgång, högre avgasvärden och förlorad motorkraft.

Ökat slitage och rostangrepp i bränslesystemet medför onödiga och dyra reparationer och kräver ofta byte av bränslespridare och bränslepump. Bärgning av fordonet och ombesiktning kan också bli tråkiga och kostsamma följder.

Vänligen välj privat eller företag.

Privat
Företag
Du kan enkelt ändra detta val längst ner till höger på sidan
×