Vi använder cookies för att förbättra användbarheten på vår webbplats och göra våra online-tjänster mer relevanta för dig. Genom att fortsätta surfa på vår webbplats godkänner du vårt användande av cookies.
2018-08-15

Wankelmotor

En Wankelmotor är en typ av förbränningsmotor med roterande rotor konstruerad av Felix Wankel år 1953. Motortypen kallas också för rotationskolvmotor. Arbetet utförs enligt främst Ottomotor men även dieselmotorns princip. Motorn har en trekantig svagt konvex liksidig rotor som roterar inuti ett rotorhus så att det kring rotorn bildas tre hålrum. Rotorn roterar tack vare förbränningstrycken. Liksom en vanlig fyrtaktsmotor har motorn fyra faser: insugning, kompression, arbetsslag och utblåsning. Alla tre sidorna av rotorn genomlöper de fyra faserna under ett varv, dock förskjutna i förhållande till varann. Under ett varv hos rotorn förekommer således varje fas tre gånger.

Wankelmotorns fördelar är varvvillighet, få rörliga delar, låg vikt, mjuk gång och liten volym. Nackdelarna har alltid varit hög bensin- och oljeförbrukning samt något svajig tillförlitlighet.
I detta fallet kan Wynns Formula Gold Engine Treatment göra succe på dessa motorer.

Mazda har genom historien blivit starkt förknippat med rotationsmotorn, mellan 1978 och 2002 tillverkades mer än 800 000 exemplar av RX-7 och det var därför många som höjde på ögonbrynen när företaget 2012 meddelade att produktionen av bilar med den här typen av motorer skulle upphöra. 

Mazda har inte längre någon modell med wankelmotor sedan RX-8 lades ned. Sista wankelmotorn från Mazda tillverkades 22 juni 2012. 

Att Mazda ska lansera en efterträdare till RX-8 är något som det ryktats om i flera år. Nu patenterar de en ny kraftfull wankelmotor och det ser ut som att ryktet till slut kan bli verklighet. Nya modellen kommer nämligen vara en elbil med wankelmotor. 

Vänligen välj privat eller företag.

Privat
Företag
Du kan enkelt ändra detta val längst ner till höger på sidan
×