Vi använder cookies för att förbättra användbarheten på vår webbplats och göra våra online-tjänster mer relevanta för dig. Genom att fortsätta surfa på vår webbplats godkänner du vårt användande av cookies.
2018-03-21

Växellådsoljor

Växellådsoljor
Oljan som man använder för sin växellåda är ett slags smörjmedel som framställts för just dessa specifika transmissioner och det skiljer sig något mellan de som används i bilar, traktorer lastbilar eller andra motordriva maskiner. I dem så är det en högre viskositet för att växlarna verkligen ska kunna skyddas på bästa vis och denna höga viskositeten kan säkerställa överföring som ska ske mellan smörjmedel inuti hela kugghjulsanordningen. Anledningen till att detta faktiskt rent av är nödvändigt för funktionens säkerhet är att anordningen behöver tryckoljan men inte är försedda med tryckpumpar för den . Skulle det inte vara uppbyggt på detta viset så skulle det också bara vara de understa växlarna som skulle förses med oljan.

De allra flesta oljorna som används för växellådorna är hypoiddrevoljor och differentialer som innehåller ett mycket högt tryck, så kallat EP, via tillsatsmedel och andra tillsatser som ska förhindra att slitningen sker i allt för hög omfattning.

Oljornas klassificering.
När man klassificerar oljorna så använder man sig genom så kallade GL-betyg. Exempelvis så brukar de allra flesta lite modernare växellådor vilja ha en GL-4 olja och i vissa fall kanske GL-5. När man köper olja till sin växellåda så är det viktigt att man vet vilken det är som man ska ha så att man inte köper fel och riskerar att den fräter sönder mekanismen istället för att göra den nytta som det är tänkt. De olika tillsatserna innehåller bland annat svavelföreningar / fosfor. Dessa starka ämnen är frätande på gula metaller så som exempelvis koppar eller mässing. (Den som någon gång varit i kontakt med vätskan har känt att det doftar ganska så starkt utav svavel. I vissa växellådor så använder man sig enbart utav helsyntetiska växellådsoljor eftersom dessa är ännu mer motståndskraftiga mot nedbrytning och skjuvning än vad m mineraloljorna någonsin kan va.

GL-1
Denna är till förr manuella växellådor som arbetar genom mycket lägre växlar och därmed ett lägre tryck och mindre slitning.

GL–2
Denna betecknar typen av tjänst som är karaktäristiskt för fordon som med snäckväxelaxlar oh som arbetar på ett högre tempo och med en högre belastning samt glidning så att den förra inte längre räcker.

GL–3
Dessa fordon burkar vara utrustade med spiralvinkel axlar och förhållandena som dessa arbetar under ligger någonstans mjitt emellan som ett måttligt hårt läge.

GL–4
Denna oljan används kjaraktäristiskt för att kunna tillfredsställa behovet hos ett fordon som är utrustat med spiralvinkel och hypoiddrev med måttliga hastigheter och belastningar så som en helt vanlig personbil til exempel. Det är i utvalda manuella lådor man använder sig utav den.

GL–5
Särskilt hypoids i fordons axlar under hög hastighet och / eller låg hastighet, alltså höga vridmoment.

GL–6
Denna oljan använder man sig i fordon som arbetar med hjälp av någon form av kugghjulssammansättning. Detta är en mycket kraftig variant med starka medel eftersom sådan här konstruktioner allt som oftast behöver en mycket kraftigare olja och ett skydd som är starkare än vad man kan få ut av någon av de andra oljorna.

Vänligen välj privat eller företag.

Privat
Företag
Du kan enkelt ändra detta val längst ner till höger på sidan
×