Vi använder cookies för att förbättra användbarheten på vår webbplats och göra våra online-tjänster mer relevanta för dig. Genom att fortsätta surfa på vår webbplats godkänner du vårt användande av cookies.
2018-03-14

Rot-avdrag för bilreparationer.

SFVF fortsätter slåss för Rot-avdrag på bilreparationer.
Öppet brev till Magdalena Andersson, inför rot-avdraget på bilreparationer och kringtjänster samt återställ avdraget till 50%! Sveriges Fordonsverkstäders Förening kräver krafttag mot svartjobb som försämrar konkurrensen för hederliga verkstäder, bilvårdare, däckverkstäder och företagandet!

-Verkstäder, däckhandlare, bilvårdsföretag och andra får det allt svårare att konkurrera på samma villkor och det är inte rimligt, säger Bo Ericsson vd på SFVF.

När Kantar Sifo nyligen gjorde en undersökning i Norrland tyckte hela 92 procent av de tillfrågade att rot-avdraget är bra. I samma undersökning visar det sig att 6 av 10 i regionen tror att viljan att köpa svart arbetskraft skulle minska om rot-avdraget återställs till 50 procent av arbetskostnaden. 6 av 10 tror att fler privatpersoner kommer att köpa vita hantverkstjänster om rot-avdraget återställs.

-Vår bedömning är att rot-reformen det bästa verktyget vi har mot svartjobb i vår bransch också, säger Bo Ericsson.
Få verkar tänka på att svartarbetet i vår bransch leder till förlorade skatteintäkter från verkstäder, bilvårdsanläggningar, däckverkstäder mf l.

-Det är inte rimligt att fördärva en reform, som både är uppskattad hos allmänheten och fungerar, därför uppmanar vi regeringen att införa ett bevisat väl fungerande verktyg mot svartjobb säger Bo Ericsson.

Förra gången kom rapporten ”Utanför”, skriven av Benjamin Dousa och som beskriver hur akut problemet är.

-Hur många verkstäder, rekonditioneringsföretag och däckverkstäder måste gå i konkurs innan vi inser allvaret och gör något åt det, säger Bo Ericsson. Alla förstår att man inte kan driva ett företag om man tar 99 kronor för ett hjulskifte eller en handtvätt? ROT-avdraget medför att färre bilägare åker till oseriösa verkstäder som inte betalar skatter, moms eller miljöavgifter, avslutar Bo Ericsson.

 

Källa från motormagasinet

Vänligen välj privat eller företag.

Privat
Företag
Du kan enkelt ändra detta val längst ner till höger på sidan
×