Vi använder cookies för att förbättra användbarheten på vår webbplats och göra våra online-tjänster mer relevanta för dig. Genom att fortsätta surfa på vår webbplats godkänner du vårt användande av cookies.
2017-08-22

Regeringen vill höja skatten 2018

Regeringens nya förslag om hur bilar ska beskattas är ett dråpslag mot många bilister. Väldigt många bilar kommer att dras med flera tusen kronor i högre skatt årligen. Köpare av bilar med väldigt låga utsläpp kommer däremot att premieras. Den nya bilskatten slår hårdast mot nya bilar – men befintliga bilar slipper inte undan. De flesta får höjd fordonsskatt från och med juli 2018.

Nya bilar med låga utsläpp ska få bonus och nya bilar med höga utsläpp ska betala extra. För nya el- och vätgasbilar kan det betyda 45 000 kr i engångsbonus. Laddhybrider får ungefär 20 000 kr eller lite mer och gasbilar 7 500 kr. Alla andra nya bilar med koldioxidutsläpp över 95 g/km får i gengäld betala straffskatt under bilens första tre år i trafik.

Bonusen betalas ut sex månader efter nybilsköpet. Förslaget är en del av regeringens offensiva politik för att få ner utsläppen i transportsektorn och systemet ska omfatta personbilar klass I och II samt lätta bussar och lastbilar.

Gränsen för koldioxidavgift sänks för alla bilar, från dagens 111 g/km till 95 g/km. Köper du en ny bil som registreras efter 1 juli 2018 blir det ytterligare beskattning de tre första åren. Varje gram som ligger över gränsen 95 och upp till 140 g/km kostar 77 kronor per år. Varje gram över 140 kostar 100 kronor per år. Efter tre år sänks beskattningen till samma nivå som för befintliga bilar, där varje gram kostar 22 kronor per år för bensin- och dieselbilar respektive 11 kronor för gas- och etanolbilar.

Den tidigare bränslefaktorn för dieselbilar görs om till ett rent bränsletillägg där bilens angivna koldioxidutsläpp i gram per kilometer kostar 12,88 kronor per år.

Äldre bilar vilka beskattas enligt det viktbaserade systemet, de flesta tillverkade före 2006, får höjd fordonsskatt – 9 procent för dieslar och 16 procent för övriga bilar. Fordonsskatten för personbilar, lätta bussar och lätta lastbilar i det viktbaserade systemet justeras som en följd av att fordonsskatten höjs i det koldioxidbaserade systemet.

Vad tycker ni själva? Kommer det vara bra eller dåligt? 

Vänligen välj privat eller företag.

Privat
Företag
Du kan enkelt ändra detta val längst ner till höger på sidan
×