Vi använder cookies för att förbättra användbarheten på vår webbplats och göra våra online-tjänster mer relevanta för dig. Genom att fortsätta surfa på vår webbplats godkänner du vårt användande av cookies.
2019-10-10

Diagnostik av avgasrök

Ibland kan man undrar varför det kommer svart rök ur avgasröret. Olika färger visar faktiskt hur bilen mår. Här kommer lite tips om vad som orsakar olika färger av avgasrök samt hur man kan lösa problemet.

 

Tunn vit rök, som snabbt skingras = normalt.

Tjock vit rök, för varmt, kylvatten som kondenseras.
För lågt sjövattenflöde.
* Kontrollera intagssil, sjövattenfilter.
* Kontrollera impeller.
Brusten topplockspackning.
* Byt topplockspackning.
Spricka i avgaslimpa.
Spricka topplock.

Blå avgaser, smörjolja som förbrännas.
Slitna kolvringar.
Slitna ventilstyrningar.
Läckande tätningar i turbon.
Igensatta (ej rengjorda) luftfilter, där vevhusventilationen återförs till dessa. Dvs maskinen tar in förbränningsluft ifrån vevhuset.

Grå avgaser, diesel som inte förbränns:
Felaktig inställning av insprutningssystemet.
Låg förbränningstemperatur.
* Kontrollera termostaten.
Läckande ventiler.

Svart rök, även här diesel som inte förbrännas pga överskott av bränsle.
Spridare feljusterad.
Brusten fjäder i spridare.
Dålig tillgång på förbränningsluft.
Hårt smutsade luftrenare.
* Äldre maskiner (stålrasterfilter): Rengör filtren med dieselolja och återfetta dem med motorolja av mineraltyp.
*Yngre maskiner: Byt filter.

Delvis blockerad tilluftintag.
Hög temperatur på förbränningsluften.
Trasig motorrumsfläkt.
Blockerade ventilationsvägar.
Felaktig turbo.
För högt inställda bränslepumpar.

Vänligen välj privat eller företag.

Privat
Företag
Du kan enkelt ändra detta val längst ner till höger på sidan
×