Vi använder cookies för att förbättra användbarheten på vår webbplats och göra våra online-tjänster mer relevanta för dig. Genom att fortsätta surfa på vår webbplats godkänner du vårt användande av cookies.
2018-12-05

Bilsport Motor Show Malmö 2018

För er som inte var på Malmö Bilsport Motorshow i helgen. Här är lite bilder från bilmässan. Knappt så du har missat nåt. Det va som en mini mini Elmia. Tog ca 1 timme så har man redan sett allt. Men fräcka bilar, lastbilar och motorcyklar fanns där. :)

2018-11-28

Servostyrning

Vad är oljans uppgift i din servostyrning?

Oljan i servostyrningen har ett antal viktiga uppgifter. Oljan ska smörja och hålla gummipackningarna mjuka och spänstiga så att dessa inte torkar ut och spricker då detta leder till oljeläckage. Den ska också smörja servopumpen så att den jobbar mjukt och friktionsfritt. Förutom detta ska den också hålla oljekanalerna rena och fria från avlagringar så att man får en jämn och mjuk styrning. För att klara av detta måste oljan bytas regelbundet. Oljebytesintervallen specificeras av fordonstillverkaren.

Vad påverkar oljans kvalitet och funktion?

Fordon som ej används regelbundet orsakar spruckna gummipackningar då dessa ej smörjs kontinuerligt av mjukgörande additiver. Detta leder till oljeläckage. Ibland är packningarna så pass dåliga att de behövs bytas ut vilket kan bli kostsamt. Långa oljebytesintervaller gör att de renande och smörjande egenskaperna försämras. Detta leder till att smutspartiklar bildas i oljan och risken för spruckna packningar ökar då de inte får den smörjning som behövs får att hålla tätt. Oljeläckage kan uppstå – med ryckig och trög styrning som följd. Gammal olja oxiderar vilket innebär avlagringar som täpper till oljekanalerna.

Hur påverkar dålig olja din servostyrning?

Oljeläckage på grund av spruckna packningar minskar oljemängden i servostyrningen. Detta leder till trög och ryckig styrning.

Oxiderad olja bildar avlagringar i servosystemet som hindrar oljeflödet, minskar oljetrycket och ökar slitaget. Styrningen blir trög och ryckig. Smutspartiklar i oljan kan också orsaka gnissel och oljud från servopumpen. Till slut krävs renovering av hela servon eller byte av servopumpen.

Vi har en kanonprodukt för just servosystemet. Wynns Power Steering Stop Leak med Hög koncentration av mjukgörande additiver återupplivar och håller gummi- och neoprenpackningarna mjuka och spänstiga – som då håller tätt och förhindrar oljeläckage. Livslängden ökar på packningarna. Även gamla, torra och spruckna packningar återupplivas. Oljeläckaget minskar eller upphör helt. De smörjande tillsatserna skyddar servopumpen och gör att den jobbar mjukt och tyst utan gnissel eller oljud. Livslängden på servopumpen ökar också. Rengörande additiver håller oljekanalerna fria från avlagringar så att styrningen blir jämn och mjuk. Produkten är enkel att använda – ingen demontering krävs!

2018-11-21

Snart..............

2018-11-14

Dubbdäck eller friktionsdäck?

Valet av vinterdäck är en evig fråga. Och inte så lätt att besvara. Det är i de flesta fall ett individuellt val som till stor del beror på vilken bil man har, var man kör och när.

Vad ska du tänka på när du väljer vinterdäck?

Den däcktyp du behöver skiljer sig rejält åt beroende på var i Sverige du kör bil. Olika däcktypers prestanda är optimerade för vissa underlag, men när du är ute och kör så brukar underlagen variera. Dubbdäcken fungerar bäst på is, men river upp hälsofarliga partiklar på barmark. Dubbade och dubbfria däck har däremot likvärdigt grepp på barmark och snö.

Dubbdäck är bättre på äldre bilar utan antisladdsystem om man ofta kör på vintervägar. 

Dubbfria vinterdäck har bättre väggrepp på lös snö än dubbade däck.

Bilar med antisladd- och antispinnsystem och bra odubbade vinterdäck kan köras på de flesta vinterväglag, men är mindre bra på våt is.

Om ditt val blir dubbfria vinterdäck är det viktigt att veta att det finns två typer av dubbfria vinterdäck: däck för nordiska förhållanden och däck för centraleuropeiska förhållanden. Välj nordiska dubbfria vinterdäck som har en gummiblandning och ett mönster som är skräddarsydda för våra svenska vinterförhållanden. De ger betydligt bättre vintergrepp än centraleuropeiska vinterdäck, där bra våtgrepp och höga hastigheter prioriteras istället för bra vintergrepp.

Friktionsdäck året runt?

Det är lagligt att använda friktionsdäck året runt, men det är alltså inget man rekommenderar. Gummiblandningen i ett friktionsdäck är anpassat för vinter och kyla, inte för värme. Det ger ett sämre väggrepp och ökar därmed faran för olyckor. Det ger en längre bromssträcka och försämrad stabilitet vid en undanmanöver. Risken för vattenplaning ökar och därmed risken för allvarliga olyckor. Dessutom slits det hårdare än ett sommardäck på grund av den speciella gummiblandningen. Slitna däck är en av de vanligast bakomliggande orsakerna till många olyckor. Genom att kontrollera dina däck regelbundet kan du få ut några extra år ur dina däck och göra vägarna tryggare.

Kom–ihåg om vinterdäck:

* 1 oktober-30 april får du ha dubbdäck på bilen.
* 1 december-31 mars måste du ha dubbade eller odubbade vinterdäck om det är vinterväglag, dvs snö, modd, is eller frost på någon del av vägbanan eller på angränsande gator och vägar. Undantag från vinterdäckslagen finns, t ex före resa till eller från utlandet.
* Vinterdäck ska vara märkta med bokstäverna M (Mud) och S (Snow) i någon kombination. Undvik s k allvädersdäck, eftersom de är för mjuka i värme och för hårda i kyla.
* Mönsterdjupet på vinterdäck ska vara minst tre millimeter, helst minst fem millimeter för bästa väggrepp, vid vinterväglag.
* Bästa däcken ska sitta bak, oavsett om bilen är fram-, bak- eller fyrhjulsdriven.
* Drar du släp måste du ha vinterdäck på släpet också under perioden 1 december-31 mars om det är vinterväglag. Har bilen dubbdäck måste släpet också ha det.

Vänligen välj privat eller företag.

Privat
Företag
Du kan enkelt ändra detta val längst ner till höger på sidan
×