Vi använder cookies för att förbättra användbarheten på vår webbplats och göra våra online-tjänster mer relevanta för dig. Genom att fortsätta surfa på vår webbplats godkänner du vårt användande av cookies.
2018-03-21

Växellådsoljor

Växellådsoljor
Oljan som man använder för sin växellåda är ett slags smörjmedel som framställts för just dessa specifika transmissioner och det skiljer sig något mellan de som används i bilar, traktorer lastbilar eller andra motordriva maskiner. I dem så är det en högre viskositet för att växlarna verkligen ska kunna skyddas på bästa vis och denna höga viskositeten kan säkerställa överföring som ska ske mellan smörjmedel inuti hela kugghjulsanordningen. Anledningen till att detta faktiskt rent av är nödvändigt för funktionens säkerhet är att anordningen behöver tryckoljan men inte är försedda med tryckpumpar för den . Skulle det inte vara uppbyggt på detta viset så skulle det också bara vara de understa växlarna som skulle förses med oljan.

De allra flesta oljorna som används för växellådorna är hypoiddrevoljor och differentialer som innehåller ett mycket högt tryck, så kallat EP, via tillsatsmedel och andra tillsatser som ska förhindra att slitningen sker i allt för hög omfattning.

Oljornas klassificering.
När man klassificerar oljorna så använder man sig genom så kallade GL-betyg. Exempelvis så brukar de allra flesta lite modernare växellådor vilja ha en GL-4 olja och i vissa fall kanske GL-5. När man köper olja till sin växellåda så är det viktigt att man vet vilken det är som man ska ha så att man inte köper fel och riskerar att den fräter sönder mekanismen istället för att göra den nytta som det är tänkt. De olika tillsatserna innehåller bland annat svavelföreningar / fosfor. Dessa starka ämnen är frätande på gula metaller så som exempelvis koppar eller mässing. (Den som någon gång varit i kontakt med vätskan har känt att det doftar ganska så starkt utav svavel. I vissa växellådor så använder man sig enbart utav helsyntetiska växellådsoljor eftersom dessa är ännu mer motståndskraftiga mot nedbrytning och skjuvning än vad m mineraloljorna någonsin kan va.

GL-1
Denna är till förr manuella växellådor som arbetar genom mycket lägre växlar och därmed ett lägre tryck och mindre slitning.

GL–2
Denna betecknar typen av tjänst som är karaktäristiskt för fordon som med snäckväxelaxlar oh som arbetar på ett högre tempo och med en högre belastning samt glidning så att den förra inte längre räcker.

GL–3
Dessa fordon burkar vara utrustade med spiralvinkel axlar och förhållandena som dessa arbetar under ligger någonstans mjitt emellan som ett måttligt hårt läge.

GL–4
Denna oljan används kjaraktäristiskt för att kunna tillfredsställa behovet hos ett fordon som är utrustat med spiralvinkel och hypoiddrev med måttliga hastigheter och belastningar så som en helt vanlig personbil til exempel. Det är i utvalda manuella lådor man använder sig utav den.

GL–5
Särskilt hypoids i fordons axlar under hög hastighet och / eller låg hastighet, alltså höga vridmoment.

GL–6
Denna oljan använder man sig i fordon som arbetar med hjälp av någon form av kugghjulssammansättning. Detta är en mycket kraftig variant med starka medel eftersom sådan här konstruktioner allt som oftast behöver en mycket kraftigare olja och ett skydd som är starkare än vad man kan få ut av någon av de andra oljorna.

2018-03-14

Rot-avdrag för bilreparationer.

SFVF fortsätter slåss för Rot-avdrag på bilreparationer.
Öppet brev till Magdalena Andersson, inför rot-avdraget på bilreparationer och kringtjänster samt återställ avdraget till 50%! Sveriges Fordonsverkstäders Förening kräver krafttag mot svartjobb som försämrar konkurrensen för hederliga verkstäder, bilvårdare, däckverkstäder och företagandet!

-Verkstäder, däckhandlare, bilvårdsföretag och andra får det allt svårare att konkurrera på samma villkor och det är inte rimligt, säger Bo Ericsson vd på SFVF.

När Kantar Sifo nyligen gjorde en undersökning i Norrland tyckte hela 92 procent av de tillfrågade att rot-avdraget är bra. I samma undersökning visar det sig att 6 av 10 i regionen tror att viljan att köpa svart arbetskraft skulle minska om rot-avdraget återställs till 50 procent av arbetskostnaden. 6 av 10 tror att fler privatpersoner kommer att köpa vita hantverkstjänster om rot-avdraget återställs.

-Vår bedömning är att rot-reformen det bästa verktyget vi har mot svartjobb i vår bransch också, säger Bo Ericsson.
Få verkar tänka på att svartarbetet i vår bransch leder till förlorade skatteintäkter från verkstäder, bilvårdsanläggningar, däckverkstäder mf l.

-Det är inte rimligt att fördärva en reform, som både är uppskattad hos allmänheten och fungerar, därför uppmanar vi regeringen att införa ett bevisat väl fungerande verktyg mot svartjobb säger Bo Ericsson.

Förra gången kom rapporten ”Utanför”, skriven av Benjamin Dousa och som beskriver hur akut problemet är.

-Hur många verkstäder, rekonditioneringsföretag och däckverkstäder måste gå i konkurs innan vi inser allvaret och gör något åt det, säger Bo Ericsson. Alla förstår att man inte kan driva ett företag om man tar 99 kronor för ett hjulskifte eller en handtvätt? ROT-avdraget medför att färre bilägare åker till oseriösa verkstäder som inte betalar skatter, moms eller miljöavgifter, avslutar Bo Ericsson.

 

Källa från motormagasinet

2018-02-28

Vissa saker som du själv kan göra för underhåll av bilen.

Det finns några saker som man själv kan kontrollera på sin bil utan att behöva lämna in den på en verkstad.
Till exempel så kan man ta sin bil på en test tur. Genom att ge sig ut några mil med bilen så kan man lyssna på bilen om man hör något konstigt eller om det finns några vibrationer i bilen som inte ska vara där.
På en test tur är det därför viktigt att man inte har på någon radio eller något annat ljud så att man verkligen kan lyssna.
Känn gärna även efter hur stötdämparna känns, skulle det gunga mycket så är stötdämparna slitna. Dämparna kan man även kolla stillastående genom att man trycker ner ena hörnet av bilen och släpper, gungar det är de slitna men om det inte gungar så är det bra.
På test turen kan man även kolla om bromsarna är bra genom att bromsa lite hårdare än normalt.
Man kan kontrollera spolarvätska och torkarbladen på bilen själv. Med torkarbladen så finns det en oskriven regel och det är att man ska byta torkarblad samtidigt som man byter däcken på våren och på hösten för att vara p den säkra sidan att de ska fungera på bästa sätt.
Spolarvätska kan man fylla på själv genom att följa de instruktioner och mått som finns på en flaska med spolarvätska. Andra vätskenivåer kan man också kontrollera som bromsvätskan och kylarvätskan.
Kylarvätskan kan man också fylla på själv men man ska tänka på att man inte ska blanda olika kylarvätskor och bör därför använda det som rekommenderas. Skulle nivån på bromsvätskan vara låg så är det bäst att vända sig till verkstad.
Byte av olja och oljefilter kan man göra på egen hand och det enklaste är att ta bilen till en hall där man kan lyfta upp bilen. Innan man byter olja ska man se till så att man har ny olja som man kan fylla på, ett nytt oljefilter som man ska byta ut den gamla med samt att man även har en ny packning till ojepluggen. Oljepluggen sitter oftast under bilen som man får lossa för att tappa ut den gamla olja i bilen. Det kan ta en liten stund innan oljan runnit ut. När oljan runnit ut så använder man det nya packningen till pluggen och sätter tillbaka pluggen.
Tar lite olja och smörjer på tätningsringen till det nya oljefiltret och sätter det på plats sedan häller man i den nya oljan. Man kan till exempel även kolla batteriet själv och se till att det sitter fast ordentligt och att det är rent och fint.
Har det kommit ärg på batteriet så kan man ta bort det med en stålborste. Man kan också använda elektronikspray på batteriet som motverkar ärgning. Man kan även se över bilens alla lås och gångjärn i dörrar, baklucka och motorhuv. Behövs det smörjas så använd ett högtrycksfett som finns på sprayflaska. Det är ett bra fett som kryper in i de flesta skrymslen och vrån.

2018-02-21

Nu är den äntligen här! Wynns Multiserve 4 in 1

I många år har Wynns äntligen utvecklat den ultimata maskinen för alla bilverkstäder. Wynns Multiserve kan klara av att rengöra 4 bränslekomponenter med ett enda knapptryck.

Den är lätt att använda och Wynns har även patent på maskinen. Så med andra ord är vi ensamma på marknaden med just denna maskin.

Maskinen har blivit en succe runt om i världen och verkstäderna gillar enkelheten och effektiviteten. 

Med MultiServe rengör du turbon på ett koncentrerat sätt för maximal effektivitet. Luftintagsrengöring som bl a rengör EGR-ventiler, optimerar även bränsleförbrukningen, återställer motoreffekten och förhindrar kostsamma reparationer. Rengöringen av partikelfiltret ger tillbaka kraften till fordonet och du undviker dyrt utbyte av dieselpartikelfiltret. Injektorrengöringen optimerar bränsleförbrukningen, möjliggör en stabil tomgång, återställer motoreffekten och ger en känsla av smidighet.

Vi har lagt upp lite bilder från olika verkstäder se ovan.

För mer info om Multiserve maskinen. Klicka här!

Vänligen välj privat eller företag.

Privat
Företag
Du kan enkelt ändra detta val längst ner till höger på sidan
×