Vi använder cookies för att förbättra användbarheten på vår webbplats och göra våra online-tjänster mer relevanta för dig. Genom att fortsätta surfa på vår webbplats godkänner du vårt användande av cookies.
2017-12-20

Fram- , bakhjulsdrift kontra fyrhjulsdrift

Att kategorisera vad som utgör en bra vinterbil är inte det lättaste. Det handlar mycket om var i landet man bor och vilken typ av körning man gör. Viktigast är valet av vinterdäck som är anpassade till den körning du gör.

Bor man i storstadsområden och inte kör ut på landet eller till kusten där luftfuktigheten bidrar till att bilda is på vägarna, då duger ett friktionsdäck alldeles utmärkt. Viktigt är bara att inte snåla och köpa billiga däck. Kontinentala friktionsdäck är något som vi svenskar ska hålla oss borta ifrån.

Däcken är alltså den viktigaste säkerhetsutrusningen på en bil. Grundförutsättningen är att bilen ska vara utrustad med rätt typ av vinterdäck och att dessa inte är för gamla. Gummi är ett organiskt material och har därför ett ”bäst före” datum. Ju äldre däcken är, desto sämre prestanda har de, framförallt på is.

Fyrhjulsdrift
Många tror att det säkraste man kan köra i vinterväglag är fyrhjulsdrivna bilar, men glömmer ofta att även de kräver att man kör försiktigt. Rakt fram på vanliga vägar så ger fyrhjulsdriften inga fördelar. Många tror att bara för att man har en fyrhjulsdriven bil så kan man köra fortare. Glöm det! Bromssträckan är densamma som för tvåhjulsdrivna bilar. Visst är fyrhjulsdrift att föredra om man ska ta sig uppför snöiga och isiga backar eller om Gatukontoret inte hunnit ploga vägar och gator efter nattens snöfall. Det man inte tänker på och som de flesta bilhandlare ”glömmer” att berätta är att om man tappar väggreppet med en fyrhjulsdriven bil, så släpper alla fyra hjulen om man inte gasar på. Just det. Gasar på istället för att frikoppla eller bromsa som är den mest naturliga reaktionen. De flesta tror också att det är okej att köra fyrhjulsdrivna bilar på året-runt däck, men den villfarelsen vill jag gärna ta död på. Eftersom det krävs acceleration för att häva en sladd så krävs det också optimalt väggrepp. Så riktiga vinterdäck och gärna med dubb, är definitivt att rekommendera annars kan man råka riktigt illa ut.

Framhjulsdrift
Framhjulsdrivna bilar har historiskt ansetts vara bättre vinterbilar än bakhjulsdrivna. Tack vare att en större del av bilens tyngd ligger över framaxeln så är väggreppet bättre…rakt fram och i uppförsbackar. I kurvor tenderar dock framhjulsdrivna bilar att understyra, dvs. gå rakt fram i kurvor. Nu har dessa tendenser till stor del försvunnit tack vare elektroniska hjälpmedel som antispinn och stabilitetskontroll. Det handlar om sensorer som känner av om något hjul tappar fästet. De flesta framhjulsdrivna bilarna är utrustade med dessa hjälpmedel som i de flesta fall gör dem till ett fullgott alternativ till fyrhjulsdrift. Att få sladd med en framhjulsdriven bil är ytterst ovanligt och kräver att man provocerar bilen genom onaturliga rattutslag. Om bilen trots allt släpper greppet, så löser man lätt detta med att trampa på kopplingen eller släppa gasen om man har automatlåda.

Bakhjulsdrift
Innan elektronikens intåg så var bakhjulsdrivna bilar ganska hopplösa att köra på snö och is, såvida man inte stoppade i sandsäckar i bagageutrymmet för att öka väggreppet. De sladdade gärna i kurvor och ofta utan förvarning. Denna tid är över sedan ett antal år. På samma sätt som elektroniken hjälper framhjulsdrivna bilar så hjälper antisladdsystemen bakhjulsdrivna bilar att hålla sig stadigt på vägen vid de flesta underlag. Faktum är att det numera är hugget som stucket vilket som är att föredra och är numera en fråga om vilket bilmärke man gärna vill köra. En bakhjulsdriven bil har inga tendenser att understyra och är därför ofta skönare/roligare att köra på kurviga vägar.

Till sist så gäller det att komma ihåg att ingen bil är bättre än den som sitter bakom ratten. Det är du som bilförare som måste anpassa dig efter rådande förhållanden. Ingen bil kan än så länge tänka åt dig eller förutse hur övriga trafikanter beter sig. Var också noga med att välja rätt bil för just din körning och följ inte bara trender. Det handlar om din säkerhet och ekonomi. Kör försiktigt!

2017-12-01

Wynns även i Taiwan

Wynns finns i hela världen även i Taiwan. Här ser vi en taxibolag som väljer Wynns till deras bilar. :)

2017-11-22

Black Friday

2017-11-09

Allt du vill veta om motorolja. Del 2

Syntetisk Olja
Även syntetiska oljor kan blandas med vanliga mineraloljor. Den Syntetsiska oljan styrka är dess goda egenskaper både vid kallstart och höga temperaturer vid hård belastning. Bilägare med "turbo" bör köra på syntetisk olja för lång livslängd på motorer och turboaggregat. En syntestisk olja ger också lägre friktion och därmed bränslebesparing. Att syntetiska oljor är bra märks bland annat på att allt fler biltillverkare rekommenderar sina kunder att använda denna typ av olja. Syntetolja är även bra val ur miljöhänseende eftersom den kräver mindre av jordens resurser än vad mineralolja gör. 
Det är heller inga problem att byta från mineralolja till syntetolja. En helsyntetisk olja är en olja som endast består av syntetiska basoljor samt additiv. En delsyntetisk olja är uppbyggd av basoljor, som både av mineralolja och syntetisk olja i väl valda proportioner samt additiv.

Fuska inte med oljebytet
Fuskat med oljebyteti bilen? Det är ingen bra idé. Till slut kommer motorn att se ut som på bilden nedan, en tjock smet av bränd olja, smuts , vatten och stålrester från motorn. 
Olja är ett viktigt smörjmedel i motorn. Oljehinnan ska skydda metalldelarna som rör sig mot varandra. Den smörjer exempelvis kolvarna när det rör sig upp och ner i cylindrarna. Utan olja skapar metall-mot-metallfriktionen så mycket värme att materialet så småningom svetsas samman och motorn skär.

Detta händer om man inte byter motoroljan:

  • Smuts kommer att ackumuleras i oljan. Filtret tar bort smutsen till en viss del men så småningon kommer filtret att täppas igen och den smutsiga oljan kommer att rinna rätt igenom filtret utan att renas. Smutsig olja är tjock och slipande, så det ger mer slitage.
  • Tillsatser i oljan som rengöringsmedel, dispergeringsmedel, rost och friktionsreducerare slits så att oljan inte smörjer så bra som den borde. 
    Så småningom, allt eftersom oljan blir smutsigare och smutsigare kommer den att sluta smörja och motorn slutar fungera, därför är det viktigt att byta oljan i tid.

Vänligen välj privat eller företag.

Privat
Företag
Du kan enkelt ändra detta val längst ner till höger på sidan
×