Vi använder cookies för att förbättra användbarheten på vår webbplats och göra våra online-tjänster mer relevanta för dig. Genom att fortsätta surfa på vår webbplats godkänner du vårt användande av cookies.
2019-01-30

10 saker att tänka på om du kör bil i kylan

Fortsätter du trotsa iskylan och ta bilen? Det är några saker som kan vara bra att tänka på då.

När det är kallt ut kan det vara skönt att hoppa in i sin egen bil, varm och gosig tack vare kupévärmaren. Eller så är det bara svinkallt och du har inget annat val än att ta bilen. I vilket fall som helst finns det flera saker du kan tänka på om du ska rulla fram under vintertid.

1) Kolla batteriet
Vissa bilbatterier slutar fungerar i kylan. Det är faktiskt den absolut vanliga anledningen till att bärgningsbilen måste rycka ut under vintern. Så, underhåll ditt batteri.

2) Ha rätt olja
Så klart, men har du tänkt på vilken olja du har? När det blir kallt kan den bli mer trögflytande och fungera sämre i motorn. En tunnare olja kan vara på sin plats för att lättare kunna starta bilen på vintern.

3) Frostskyddsvätska är viktigt
Bilen behöver kylvätska, men frågan är om den tål kylan? Kolla upp det. Annars kan det gå riktigt illa om till exempel motorblocket går sönder på grund av att vätskan frusit.

4) Dieselfilter
Har du en dieselbil bör du kolla ditt dieselfilter. När det är kallare än tio minusgrader finns en risk att det täpps igen. Kontrollera filtret och byt ut det om det inte är bra.

5) Elbatteri
Har du en elbil? Tyvärr drabbas du av det kalla vädret. Det har testat elbilar och sett att du kommer kunna köra ungefär 40 procent kortare sträcka när det är riktigt kallt. Det du kan göra för att batteriet ska fungera bättre är att hålla det varmt, till exempel genom att ladda det, fram tills du ska köra iväg.

6) Smörj låset
Det spelar ingen roll hur väl du tar hand om motor och däck om du inte kommer in i bilen. Dörren kan kännas som fastfrusen, men det är enkelt åtgärdat. Det du behöver är låsspray och silikonstift. Stiftet använder du till listerna runt dörren och, ja, låssprayen till låset. 

7) Däcken
Vi utgår från att du fattar själv att du ska ha vinterdäck. Men har du kollat att däcken är bra? Däckens minimidjup är 3 millimeter på vintern, enligt svenska lagen, men vi rekommenderar 4 milimeter. Dessutom är gummi en färskvara och gamla däck kan få sämre väggrepp, tänk på det.

8) Motorvärmare
Ja, fixa det om du har möjlighet – och inte bara för att det är mysigare att sätta sig i bilen. Det gör att bilen drar mindre bränsle och gör att varken motorn eller batteriet behöver jobba lika hårt som annars eftersom de är uppvärmda från start.

9) Skrapa rutorna
Ja, tråkigt och smärtsamt kallt, men det är inte värre än att krocka på grund av att du hade dålig sikt. Och om du trots allt inte bryr dig om ditt och andras liv kanske det här biter på dig: Du kan få feta böter.

10) Vindrutetorkarna
Slask och snö och annat störigt vill gärna fastna på rutan under vintern och självklart behöver du fungerande vindrutetorkare och spolarvätska. Nödlösningen från sommaren med vatten som spolarvätska kommer inte fungera när det frusit...

 

 

Källa från nyheter 24.

2019-01-10

Oljebyte på en Peugeot 107

Jag byte olja till min Peugeot 107 häromdagen så jag tänkte dela med mig lite hur jag gjorde det. Men först vill förklara lite vad motoroljans uppgift är samt hur dålig olja kan påverka din motor.

VAD ÄR MOTOROLJANS UPPGIFT FÖR DIN MOTOR?

Motoroljan har många viktiga uppgifter. En är att smörja, det vill säga hålla friktionsytorna i motorn åtskilda. En annan är att kyla ner motorn genom att transportera bort värme. Den ska också skydda motordelarna från oxidation och korrosion samt minska vibrationerna och dämpa motorljudet. Mjukgörande ämnen håller gummipackningarna smidiga och elastiska så att de inte torkar, spricker och läcker olja. Dessutom har motoroljan en rengörande funktion. I rengöringsprocessen blandas oljan efter hand upp med överflödig bensin, diesel eller etanol och även fukt och t.o.m. avgaser som trycks in via kolvringarna. Därför måste motoroljan och oljefiltret bytas med jämna mellanrum. Oljebytesintervallen specificeras av fordonstillverkaren.

HUR PÅVERKAR DÅLIG OLJA DIN MOTOR?

Osmorda slitdelar i motorn nöts ned fortare. Dessutom ökar risken för oljeläckage via kolvringarna vilket smutsar ner förbränningsutrymmet och bränslespridarna.

Gammal eller nedbruten olja kan sätta igen redan trånga oljekanaler och oljesilar med totalhaveri och dyr reparation som följd. Oljan slutar, helt eller delvis, att cirkulera i oljesystemet.

När gammal motorolja töms ut sitter ofta smutsiga oljerester kvar på motorns innerväggar och i oljekanalerna. Den nya motoroljan börjar genast rengöra dessa, vilket snabbare förbrukar den nya oljans rengörande egenskaper och därmed förkortar dess livslängd.

Motoroljan blir tjockare och trögare, pga. mer smuts, vilket gör att motorn får jobba tyngre och drar mer bränsle. En motorolja där de rengörande och smörjande egenskaperna förbrukats i förtid ökar slitaget i motorn. Packningarna riskerar att bli torra och spruckna vilket innebär oljeläckage.

Ni får ursäkta det dåliga bilderna för jag var rätt stressig den dagen. Men ni kan läsa texten under bilderna för en bättre förståelse. BTW.. Jag byte även luftfilter samt kupefilter som jag glömde ta foto på. :)

2018-12-05

Bilsport Motor Show Malmö 2018

För er som inte var på Malmö Bilsport Motorshow i helgen. Här är lite bilder från bilmässan. Knappt så du har missat nåt. Det va som en mini mini Elmia. Tog ca 1 timme så har man redan sett allt. Men fräcka bilar, lastbilar och motorcyklar fanns där. :)

2018-11-28

Servostyrning

Vad är oljans uppgift i din servostyrning?

Oljan i servostyrningen har ett antal viktiga uppgifter. Oljan ska smörja och hålla gummipackningarna mjuka och spänstiga så att dessa inte torkar ut och spricker då detta leder till oljeläckage. Den ska också smörja servopumpen så att den jobbar mjukt och friktionsfritt. Förutom detta ska den också hålla oljekanalerna rena och fria från avlagringar så att man får en jämn och mjuk styrning. För att klara av detta måste oljan bytas regelbundet. Oljebytesintervallen specificeras av fordonstillverkaren.

Vad påverkar oljans kvalitet och funktion?

Fordon som ej används regelbundet orsakar spruckna gummipackningar då dessa ej smörjs kontinuerligt av mjukgörande additiver. Detta leder till oljeläckage. Ibland är packningarna så pass dåliga att de behövs bytas ut vilket kan bli kostsamt. Långa oljebytesintervaller gör att de renande och smörjande egenskaperna försämras. Detta leder till att smutspartiklar bildas i oljan och risken för spruckna packningar ökar då de inte får den smörjning som behövs får att hålla tätt. Oljeläckage kan uppstå – med ryckig och trög styrning som följd. Gammal olja oxiderar vilket innebär avlagringar som täpper till oljekanalerna.

Hur påverkar dålig olja din servostyrning?

Oljeläckage på grund av spruckna packningar minskar oljemängden i servostyrningen. Detta leder till trög och ryckig styrning.

Oxiderad olja bildar avlagringar i servosystemet som hindrar oljeflödet, minskar oljetrycket och ökar slitaget. Styrningen blir trög och ryckig. Smutspartiklar i oljan kan också orsaka gnissel och oljud från servopumpen. Till slut krävs renovering av hela servon eller byte av servopumpen.

Vi har en kanonprodukt för just servosystemet. Wynns Power Steering Stop Leak med Hög koncentration av mjukgörande additiver återupplivar och håller gummi- och neoprenpackningarna mjuka och spänstiga – som då håller tätt och förhindrar oljeläckage. Livslängden ökar på packningarna. Även gamla, torra och spruckna packningar återupplivas. Oljeläckaget minskar eller upphör helt. De smörjande tillsatserna skyddar servopumpen och gör att den jobbar mjukt och tyst utan gnissel eller oljud. Livslängden på servopumpen ökar också. Rengörande additiver håller oljekanalerna fria från avlagringar så att styrningen blir jämn och mjuk. Produkten är enkel att använda – ingen demontering krävs!

Vänligen välj privat eller företag.

Privat
Företag
Du kan enkelt ändra detta val längst ner till höger på sidan
×