Vi använder cookies för att förbättra användbarheten på vår webbplats och göra våra online-tjänster mer relevanta för dig. Genom att fortsätta surfa på vår webbplats godkänner du vårt användande av cookies.
2017-08-01

Elbilens batteri kan vara en klimatvärsting.

Alla vet att elbilar är miljövänligare än bensinare eller diesel. Men vad många inte vet är att tillverka ett endaste elbilsbatteri motsvarar många tusentals mils körning med en bensin- eller dieselbil. Så vad ligger egentligen bakom tillverkningen? Vi kalla det "Den kamouflerade miljöboven"

Elbilar är en del av framtiden. Vid körning är en av fördelarna att avgaser saknas och därmed är klimatpåverkan – vid körning – väldigt liten. Laddar man dessutom batterierna med klimatsmart elektricitet blir konceptet ännu bättre. Men är elbilen så väldigt klimatsmart som den ofta utmålas till att vara? Både ja och nej. Själva tillverkningsproceduren är, precis som för icke eldrivna bilar, kostsam sett till utsläppen och då inte minst själva batteritillverkningen.

Vilken bil är egentligen mest miljövänlig, en törstig äldre eller en ny bränslesnål? Sett till utsläpp under tillverkningsprocess och driftutsläpp kan det vara så att det är mer skonsamt för miljön att behålla din gamla bil, enligt ny forskning.

Biltillverkarna vill såklart att vi ska konsumera mer och införskaffa nya bilar som på papperet ser ut att vara avsevärt mycket miljövänligare än äldre bilar. Plus att vi kan lätta vårt samvete med att köra runt i en bil som släpper ut mindre koldioxid, men är nya bilar verkligen så miljövänliga som de verkar? Det kan nämligen vara så att till och med elbilar kan vara större miljöbovar än en tio år gammal bil med förbränningsmotor.

Mike Berners-Lee, ledande expert på koldioxidutsläpp och forskare vid Lancaster University, säger att det kan vara mer miljövänligt att helt enkelt behålla din gamla bil.

Baserat på hans forskning beräknas en ny bil, under tillverkningsprocessen, släppa ut cirka 600 kg koldioxid per
10 000 kronor slutkonsumenten spenderar på bilen.

Se bilden för en bättre uppfattning. 

2017-07-18

Nytt utseende på "USA skyltar".

Transportstyrelsen ändrar utseendet på de mindre registreringsskyltarna. Ändringen innebär att storleken på bokstäverna justeras så de blir större. Förändringen gäller omgående och sker för att underlätta avläsningen av ett fordons registreringsnummer.

Den 1 januari 2014 förändrades registreringsskyltarnas utseende senast. Då genom att utrymmet för det tidigare kontrollmärket, mellan bokstäver och siffror, togs bort. Samtidigt infördes ett unikt typsnitt på registreringsskyltarna som inte finns någon annanstans.

Nu är det dags igen, men bara när det gäller den mindre registreringsskylten. Bokstävernas storlek justeras så de blir större än tidigare. Avsikten med förändringen är att det ska bli lättare att avläsa fordonens registreringsnummer, både när det gäller rent visuella kontroller, men också i olika tekniska system där automatisk skyltavläsning förekommer. Exempel på sådana är kamerorna i trängselskattesystemen i Stockholm och Göteborg, kamerorna i broavgiftssystemen i Motala och Sundsvall.

De mindre registreringsskyltarna, som också ibland kallas USA-skyltar, har måttet 300 x 110 mm och tilldelas till fordon som av någon anledning inte kan ha en registreringsskylt av den ordinarie storleken. Det handlar ofta om fordon som har sitt ursprung i USA där det är vanligt med ett begränsat utrymme i själva karossen, därav skyltnamnet.

Skyltar med äldre utseende kommer även i fortsättningen att vara giltiga. Ny registreringsskylt behöver man endast beställa om den befintliga registreringsskylten inte längre kan läsas av eller om den har förlorats.

Artikel från Bil och Verkstad.

2017-07-05

POWER BIG MEET 2017

Power Big Meet grundades 1978 och är världens största utomhusträff för amerikanska bilar. Ett världsunikt evenemang som måste upplevas ”live”!

6-8 juli 2017 flyttas till det stora Hovby-fältet utanför Lidköping i Västergötland!

Många turer har det varit i efterspelet efter förra årets Power Big Meet i Västerås. Det hela började med att arrangören blev rånad på en av dagskassorna. Efteråt aviserade arrangören Kjelle Power att Big Meet skulle läggas ner. Protesterna lät inte vänta på sig och andra arrangörer visade intresse av att driva den jättestora träffen vidare.

Big Meet firar 40-årsjubileum 2017

Anledningen till att träffen flyttas menar man beror utrymmesskäl att Big Meet helt enkelt vuxit ur Johannisbergs flygfält i Västerås. Man räknar även med att 30% fler kommer komma till Power Big Meet 2017 då träffen firar 40-årsjubileum.

Wynns kommer också att finnas på plats. Så det är bara komma förbi vår monter och handla Wynns produkter till förmånliga priser. 

Ses på träffen! 

2017-06-29

Spara massor med pengar genom att byta olja själv.

Enligt BMW ska man göra oljebyte var 3000mil. Men det tycker inte jag och andra BMW ägare. Så jag bestämde mig för att göra en "mellanservice", alltså på 1500mil istället. Har man en bil som har några år på nacken och nybilsgaranti inte gäller längre då kan man överväga att byta olja och oljefilter själv. För det skulle spara en massa pengar. Och man behöver inte vara en bilmekaniker för att göra det heller. Hela processen tog mig ca: 40 minuter. Och jag är en kontorsnisse. Så tror du skulle kunna klara det också. Men i detta fallet är det en BMW 530d 2009. Det kan varierar från bil till bil.

Självklart använder jag Wynns tillsatser i detta oljebyte. På så sätt behöver jag inte köpa de dyra oljorna utan räcker med att jag köper lite billigare olja men ändå kvalificerad för denna motorn.

Jag köpte 10 liter motorolja för 490 kr och oljefilter för 125kr. Oljan är säkert inte bättre än de dyra märkesoljorna men det gör inget. För där kommer Wynns tillsatser in i bilden som höjer det till premiumkvalite.

Se bilderna steg för steg hur jag gjorde oljebyte tillsammans med Wynns produkter.

Vänligen välj privat eller företag.

Privat
Företag
Du kan enkelt ändra detta val längst ner till höger på sidan
×