Vi använder cookies för att förbättra användbarheten på vår webbplats och göra våra online-tjänster mer relevanta för dig. Genom att fortsätta surfa på vår webbplats godkänner du vårt användande av cookies.
2017-09-14

5 biltillbehör som är bra att ha.

Det finns många roliga saker man kan köpa till sin bil. Här får du tips om 5 saker som är bra att ha i bilen. Men vi tycker nummer 5 är ändå den bästa. :) 

Och självklart ska man alltid ha en Wynns Supremium Petrol eller Supremium Diesel i bilen så du alltid får premium bränsle när du tankar. :)

Klicka på länken nedan för se videon.

2017-09-06

Audi satsar på Virtual Reality i bilhallen

Audis första anläggning som valt att bygga ut den fysiska bilhallen med en virtuell värld har öppnat. Med hjälp av VR-glasögon kan Audi-kunderna bygga och uppleva sin egen drömbil verklighetstroget och in i minsta detalj. Den avancerade tekniken är dessutom helt integrerad med märkets IT-system som ett led i Audis satsning på digitalisering av bilhallarna.

Att välja bil är inte alltid så enkelt. Rent teoretiskt finns det flera hundra miljoner möjliga utrustningsvarianter att välja mellan i Audi-programmet. Med digital teknik vill märket nu göra det enklare för både säljare och kund att visa upp modellprogrammet och demonstrera hur tekniken fungerar. Med VR-glasögon kan bilen visas i tre dimensioner i 360 grader, med alla ljus och ljudeffekter. Det är även möjligt att uppleva bilen interiört från alla vinklar samt välja miljö och tid på dagen med olika ljusförhållanden.

Visualiseringen i VR-glasögonen bygger på konstruktionsdata från Audis modeller. Ett ”röntgenläge” gör det möjligt för teknikintresserade att även se bakom plåten och in i bilens grundkonstruktion. I framtida uppgraderad mjukvara kommer man att kunna demonstrera vissa tillval som normalt bara kan testas under en verklig provkörning, som t.ex. Matrix LED i mörker.

Med VR-tekniken får säljarna ett modernt hjälpmedel som gör det väldigt mycket enklare för kunden att designa sin egen bil. Audi har ett fantastiskt urval av lacker, fälgar och inredning och med den höga kvaliteten på våra digitala lösningar blir det väldigt mycket enklare att få en känsla för hur bilen kommer att se ut i verkligheten, säger Charlotte Haggren, Head of Dealer Network Development.

Först ut i Sverige med tekniken är Svenstigs bil i Halmstad som investerat i en helt ny bilanläggning. Under året kommer ytterligare ett antal Audi-återförsäljare att kunna erbjuda VR-tekniken med headset från Oculus Rift. För att kunna processa de komplexa datamodellerna har Audi tillsammans med Zerolight utvecklat en extra kraftfull grafikmotor.

Audi VR experience testades initialt i betaversion under 2015 hos återförsäljare i Brasilien och Tyskland. Feedback från kunder och återförsäljare har bidragit till vidareutvecklingen av systemet. Audi använder sig av Virtual reality inom många områden i företaget – från försäljning och teknisk utveckling till biltillverkning. Som exempel används VR-glasögon när logistikpersonal skall utbildas inför anställning på någon av märkets produktionsanläggningar i världen.

Artikel från Motormagasinet.

2017-08-22

Regeringen vill höja skatten 2018

Regeringens nya förslag om hur bilar ska beskattas är ett dråpslag mot många bilister. Väldigt många bilar kommer att dras med flera tusen kronor i högre skatt årligen. Köpare av bilar med väldigt låga utsläpp kommer däremot att premieras. Den nya bilskatten slår hårdast mot nya bilar – men befintliga bilar slipper inte undan. De flesta får höjd fordonsskatt från och med juli 2018.

Nya bilar med låga utsläpp ska få bonus och nya bilar med höga utsläpp ska betala extra. För nya el- och vätgasbilar kan det betyda 45 000 kr i engångsbonus. Laddhybrider får ungefär 20 000 kr eller lite mer och gasbilar 7 500 kr. Alla andra nya bilar med koldioxidutsläpp över 95 g/km får i gengäld betala straffskatt under bilens första tre år i trafik.

Bonusen betalas ut sex månader efter nybilsköpet. Förslaget är en del av regeringens offensiva politik för att få ner utsläppen i transportsektorn och systemet ska omfatta personbilar klass I och II samt lätta bussar och lastbilar.

Gränsen för koldioxidavgift sänks för alla bilar, från dagens 111 g/km till 95 g/km. Köper du en ny bil som registreras efter 1 juli 2018 blir det ytterligare beskattning de tre första åren. Varje gram som ligger över gränsen 95 och upp till 140 g/km kostar 77 kronor per år. Varje gram över 140 kostar 100 kronor per år. Efter tre år sänks beskattningen till samma nivå som för befintliga bilar, där varje gram kostar 22 kronor per år för bensin- och dieselbilar respektive 11 kronor för gas- och etanolbilar.

Den tidigare bränslefaktorn för dieselbilar görs om till ett rent bränsletillägg där bilens angivna koldioxidutsläpp i gram per kilometer kostar 12,88 kronor per år.

Äldre bilar vilka beskattas enligt det viktbaserade systemet, de flesta tillverkade före 2006, får höjd fordonsskatt – 9 procent för dieslar och 16 procent för övriga bilar. Fordonsskatten för personbilar, lätta bussar och lätta lastbilar i det viktbaserade systemet justeras som en följd av att fordonsskatten höjs i det koldioxidbaserade systemet.

Vad tycker ni själva? Kommer det vara bra eller dåligt? 

2017-08-01

Elbilens batteri kan vara en klimatvärsting.

Alla vet att elbilar är miljövänligare än bensinare eller diesel. Men vad många inte vet är att tillverka ett endaste elbilsbatteri motsvarar många tusentals mils körning med en bensin- eller dieselbil. Så vad ligger egentligen bakom tillverkningen? Vi kalla det "Den kamouflerade miljöboven"

Elbilar är en del av framtiden. Vid körning är en av fördelarna att avgaser saknas och därmed är klimatpåverkan – vid körning – väldigt liten. Laddar man dessutom batterierna med klimatsmart elektricitet blir konceptet ännu bättre. Men är elbilen så väldigt klimatsmart som den ofta utmålas till att vara? Både ja och nej. Själva tillverkningsproceduren är, precis som för icke eldrivna bilar, kostsam sett till utsläppen och då inte minst själva batteritillverkningen.

Vilken bil är egentligen mest miljövänlig, en törstig äldre eller en ny bränslesnål? Sett till utsläpp under tillverkningsprocess och driftutsläpp kan det vara så att det är mer skonsamt för miljön att behålla din gamla bil, enligt ny forskning.

Biltillverkarna vill såklart att vi ska konsumera mer och införskaffa nya bilar som på papperet ser ut att vara avsevärt mycket miljövänligare än äldre bilar. Plus att vi kan lätta vårt samvete med att köra runt i en bil som släpper ut mindre koldioxid, men är nya bilar verkligen så miljövänliga som de verkar? Det kan nämligen vara så att till och med elbilar kan vara större miljöbovar än en tio år gammal bil med förbränningsmotor.

Mike Berners-Lee, ledande expert på koldioxidutsläpp och forskare vid Lancaster University, säger att det kan vara mer miljövänligt att helt enkelt behålla din gamla bil.

Baserat på hans forskning beräknas en ny bil, under tillverkningsprocessen, släppa ut cirka 600 kg koldioxid per
10 000 kronor slutkonsumenten spenderar på bilen.

Se bilden för en bättre uppfattning. 

Vänligen välj privat eller företag.

Privat
Företag
Du kan enkelt ändra detta val längst ner till höger på sidan
×