Vi använder cookies för att förbättra användbarheten på vår webbplats och göra våra online-tjänster mer relevanta för dig. Genom att fortsätta surfa på vår webbplats godkänner du vårt användande av cookies.
2019-02-13

5 sätt att slippa de nya miljözonerna

För alla som vill fortsätta att köra bil i stan finns det lösningar. Här är 5 bra sätt att komma runt förbuden i miljözonerna.

 

1) Gammal bil

Veteranbilar undantas helt från miljözonerna 1 och 2 på samma sätt som det redan i dag är undantag för veteraner bland de tunga fordonen. Miljözonerna kan tidigast träda i kraft 1 januari 2020 men vi vet att flera kommuner, bland annat Stockholm, mer än gärna vill gå till val med förslag om miljözoner på gatorna. Det betyder att bilar som är av årsmodell 1990 eller äldre enligt Trafikverkets definition blir veteranbilar lagom till att zonerna träder i kraft i Stockholm. Så vill du fortsätta att köra bil i zon 1 eller 2 och inte har råd med en ny bil är en veteranbil ett bra alternativ. Varför inte en gammal Volvo 744:a från mitten av 1980-talet? Finns för 15-30 000 kronor.

2) Privatleasing

Med en så pass osäker framtid som vi ser nu med justeringar i fordonsskatten och nya miljözoner kan privatleasing vara ett tryggare alternativ. Ett privatleasingavtal som tecknas i år gäller de kommande tre åren och sen bör vi veta mer om hur och när miljözonerna verkligen införs och av vilka kommuner. Ett leasingavtal med en Euo6-diesel eller bensinare ger dig tillgång till miljözon 2 även om zonerna införs så snabbt det bara går. Att privatleasa en laddhybrid eller elbil kan också vara ett sätt att undersöka om det är något för dig. Ford erbjuder privatleasing på sin nya Fiesta för cirka 1 600 kronor per månad vilket är bland de billigaste i Sverige.

3) Euro 6

För att få köra i miljözon 1 eller 2 efter 1 juli 2022 krävs avgasrening enligt normen Euro6. De flesta nya bilar har bättre rening än så och bilbranschen pratar om Euro6c och Euro6d. Euro6-kraven infördes för alla nya bilar den 1 september 2014 och efter den 1 september 2015 fick inga nya bilar säljas som inte hade Euro6-rening. Köper du en bil från 2013, 2014 eller 2015 är det i dag mycket viktigt att kontrollera att det är en Euro6-bil. Det syns i bilens instruktionsbok. Du ska verkligen se upp med Euro5-bilar om det är en bil som ska användas där det finns risk att miljözoner införs.

4) Bilpool

Det kommer allt fler typer och varianter av bilpooler och för alla som bor i innerstan eller i en del av en stad som berörs av miljözoner så kan det vara dags att sälja bilen och gå med i en bilpool. Kontrollera bara så att poolens bil klarar av den miljözon du vill köra i – när det nu blir några zoner. En bilpool är ett bra sätt för att se hur ofta du verkligen behöver bil och det blir ett test på om du kan lösa vardagen utan att alltid ha bil. Kanske går det att komplettera bilpoolen med en elcykel eller ett månadskort på kollektivtrafiken? Som medlem i en bilpool med elbilar kan du också testa om du klarar dina resor med den räckvidd som elbilen har. Och tänk på att en bilpool också kan vara en form av korttidshyra av en bil.

5) Kör ute i landet

Miljözonerna beskrivs som ett storstadsfenomen och visst är det framför allt miljöpartisterna i Stockholms kommunfullmäktige som skriker allra högst om förbud och miljözoner. Och det är förstås också på vissa platser i Stockholm där luften är som sämst. För alla utanför Stockholm är ändå miljözonerna viktiga. Det blir svårare att sälja bilar som inte klarar zonerna i Stockholm med omnejd och vill du turista i Stockholm kommer du kanske inte att få köra in i stadskärnan med din bil. Stockholm påverkar också en stor del av tjänstebilsmarknaden vilket kommer att styra över utbudet av tjänstebilar till modeller som klarar miljözonerna. Totalt påverkar de nya miljözonerna cirka tre miljoner bilägare i Sverige med äldre bensin- och dieselbilar och därmed påverkas hela landet.

 

Källa: Allt om bilar

Vänligen välj privat eller företag.

Privat
Företag
Du kan enkelt ändra detta val längst ner till höger på sidan
×