Vi använder cookies för att förbättra användbarheten på vår webbplats och göra våra online-tjänster mer relevanta för dig. Genom att fortsätta surfa på vår webbplats godkänner du vårt användande av cookies.
2018-05-16

Polera bilen hemma.

Då det säkert finns väldigt många där ute som är osäkra på hur man polerar sin bil så tänkte jag skriva en enklare guide om detta. 
Det är väldigt viktigt att ha mycket tålamod, inte stressa och ta pauser. Jag ska nedan beskriva förberedande av bilen inför polering och poleringsteknik samt val av polertrissor.
Viktigt är att arbeta i en lokal eller en väldigt molnig dag. Är ej rekommenderat att göra detta under solljus. 

1. Tvätt av bilen:

Det är väldigt viktigt att bilen är kliniskt ren inför poleringen, annars så finns risken att smuts fastnar på polertrissorna och dras med runt och repar lacken när man kör med maskinen. 
Jag själv applicerar alltid en kallavfettning på torr bil och låter verka i några minuter. Använd gärna fälgrengöring på fälgar och däck för bästa resultat. När den avfettningen har verkat i 5-7 minuter spolar du noggrant av bilen nerifrån och upp med en högtryckstvätt. jag rekommenderar att du håller munstycket ca 30cm från bilen. Spola samtidigt av fälgar, däck och hjulhus samt även dörrgångar om dessa är smutsiga eller om du applicerat avfettning/fälgrengöring där.

2. Förbered bilen för polering:

Bilen ska vara helt torr inför detta. Använd vanlig maskeringstejp och tejpa för alla svarta plast och gummilister på bilen, även om det finns medel som är silikonfria och inte smutsar ner så mycket så rekommenderar jag detta. Det är alltid bekvämare att jobba samt slippa efterarbete om det trots allt skulle bli något.

3. Nu är vi klara för att polera:

Börja med att applicera en lagom mängd medel så trissan blir fuktig. Håll ett lätt tryck och för maskinen sakta i i cirkelrörelser. Hitta en lagom hastighet på maskinen som känns behaglig och där du märker att glansen träder fram. Arbeta igenom en sektion i taget och gå vidare till nästa sektion när det knappt finns något medel kvar på panelen. Torka av det som blir överblivet. När du är nöjd med resultatet och har fått ett bra djup och en fin glans i lacken är det viktigt att gå vidare till sista steg, nämligen lägga ett skyddande lager vax.

4. Vax/Skydd:

Efter att du lagt tid och energi på att få bort repor och få bilen att glänsa är det väldigt viktigt att skydda lacken så den håller sig blank och fin. Detta gör du enkelt genom att applicera ett tunt lager vax på bilen. Detta ger även ett större djup i lacken och lite mer glans. Vax finns både i flytande och fast form (även kallat "paste"). Flytande vax är enklast att applicera med en maskin. Paste vax applicerar du för hand. När du använder dig av en maskin lägger du vaxet på vaxtrissan och kör maskinen i en låg hastighet mot lacken. Paste vax applicerar du för hand och det behöver generellt vara på lacken en liten längre stund. Innan du torkar av "paste" vaxet kan du prova att dra ett finger mot lacken. Om vaxet försvinner helt från den ytan du dragit fingret så är det redo att torkas bort med en mjuk mikrofibertrasa. Annars avvaktar du en stund till.

Så gjorde jag på min bil i alla fall. Hoppas ni också få er bil glansig och fin nu inför sommaren.

2018-05-09

Hur påverkar bra och dålig bränsle din bil?

Vad påverkar bränslets smörjande egenskaper och effekt?
Avsaknaden av bly och smörjande ämnen betyder att bränslepumpen och bränslespridarna inte smörjs i tillräcklig utsträckning – med ökat slitage som följd. I och med att dagens bensin inte innehåller tillräckligt höga halter av smörjande ämnen så uppnås heller inte optimal förbränning av bränslet. Extrem värme i dagens högteknologiska bränslespridare gör att bränslet lättare oxiderar. Konsekvenserna av oxidering är avlagringar och nedsmutsade bränslespridare.

Hur påverkar otillräcklig smörjning och effekt din motor?
Ökat slitage i bränslesystemet leder ofta till dyra reparationer eller byte av bränslespridare, bränslepump, ventiler och ventilsäten m.m. Otillräckligt smorda bränslekomponenter gör att sot lättare fastnar och täpper till bränslespridarna – med förlorad effekt som följd. Avgasvärdena ökar vilket innebär ökade utsläpp i miljön.

Additivets fördelar
En högre andel additiv medför kraftigare friktionsnedsättande egenskaper som startar sin funktion redan efter första tankningen och börjar minska friktionen i motorn. Vid gaspådrag kommer den minskade friktionen att ge ett bidrag till mer kraft ifrån motorn, som på så vis kan producera mer effekt. Detta tillsammans med renande verkan ger så nära, som det är möjligt, nyprestanda för motorn.

Korrosionsskyddande
KorrosionsskyddandeDet finns många olika metaller i bränslesystemet som bränslet och kondensvatten kan komma i kontakt med. Det är därför viktigt att skydda metallerna för korrosionsangrepp och med en hög andel korrosionsskydd förstärks den effekten så att man minimerar risken för korrosionsrelaterade problem i bränslesystemet. Denna effekt pågår även när bilen används såväl som när den står stilla under kortare eller längre tid.

Så vi rekommenderar att alltid ha en flaska Supremium Petrol eller Supremium Diesel i bilen så du kan hälla i vid varje tank. :) 

2018-04-26

Har du läckage i kylare?

Vad påverkar kylarvätskans kvalitet och funktion samt kylarens täthet?
Glykol med låga halter av smörjande ämnen innebär att friktionen i kylarsystemet ökar. Glykol med låga halter av rostskyddande ämnen innebär att kylarsystemet blir känsligt för rostangrepp. För låg halt av glykol i kylarvätskan gör att den fryser till is vid låga temperaturer – vilket leder till sprickor och hål i kylaren och toppackningen. För hög halt av glykol gör att motorn inte kommer upp i tillräckligt hög arbetstemperatur. För långa bytesintervaller av kylarvätskan gör att de smörjande och rostskyddande egenskaperna förbrukas.

Hur påverkar dålig kylarvätska och otät kylare din motor?
Ökad friktion får vattenpumpen att gnissla och den riskerar att slitas ut i förtid. Rostangrepp kan orsaka kylarläckage med konsekvensen att kylaren kokar p.g.a. för lite kylarvätska. Detta kan leda till kostsamma reparationer av kylaren, topplocket och cylinderblocket. Rosten kan även spridas till oljekanalerna då kylarsystemets kanaler löper parallellt med dessa för att effektivt kyla motoroljan. Om rosten får fäste i oljekanalerna så kommer motorolja att läcka in i kylarsystemet och/eller tvärtom. Detta kan leda till allvarliga motorskador med större reparationer som följd. Isproppar kan också leda till kylarläckage med samma konsekvenser. Imman på fönsterrutorna blir svår att få bort om inte kylarvätskans temperatur är rätt. Att färdas i ett fordon med mycket imma på rutorna kan vara trafikfarligt.

Skulle läckaget vara mindre än 1.2 mm så kan du testa vår Cooling System Stop Leak. BÄST I TEST!

2018-04-11

Dieselpartikelfilter

Vilken uppgift har partikelfiltret i ditt fordon?
Dieselmotorer avger betydligt mer sotpartiklar än bensin- och etanolmotorer. Sotpartiklarna orsakas av ofullständig förbränning av bränslet och blandas med avgaserna. Sotpartiklarna är skadliga för både människan och miljön. Därför finns ett partikelfilter i dieselfordon som samlar upp sotpartiklarna och förhindrar utsläpp av dem.

 

Vad påverkar partikelfiltrets funktion?
Vid optimal körning så rengörs partikelfiltret automatiskt. För att denna förbränningsprocess ska starta krävs körning i hög hastighet i mer än 20 minuter och en temperatur på cirka 650 grader Celsius. Detta kallas för passiv återställning. Tyvärr ser verkligheten annorlunda ut för många dieselbilförare. Korta körsträckor, stadstrafik och trafikstockningar gör att varken hastighet, körtid eller temperatur når upp till vad som krävs för passiv återställning. Partikelfiltret blir då igensatt av sotpartiklarna.

 

Hur påverkar ett igensatt partikelfilter ditt fordon?
Ett igensatt partikelfilter hindrar flödet av avgaserna vilket leder till effektförlust. Varningslampan tänds och motorn går ner i nödläge. Till slut stannar fordonet och det går inte att köra. Detta leder till kostsam rengöring och i värsta fall byte av partikelfilter. Ett partikelfilter kan kosta över 30.000 kronor beroende på fordonsmodell!

Med Wynns Dieselpartikelfilter Regenerator löser du problemet när det är akut.

Det finns även för förebyggande syfte med Wynns Dieselpartikelfilter Cleaner

Vänligen välj privat eller företag.

Privat
Företag
Du kan enkelt ändra detta val längst ner till höger på sidan
×