Vi använder cookies för att förbättra användbarheten på vår webbplats och göra våra online-tjänster mer relevanta för dig. Genom att fortsätta surfa på vår webbplats godkänner du vårt användande av cookies.
2018-11-14

Dubbdäck eller friktionsdäck?

Valet av vinterdäck är en evig fråga. Och inte så lätt att besvara. Det är i de flesta fall ett individuellt val som till stor del beror på vilken bil man har, var man kör och när.

Vad ska du tänka på när du väljer vinterdäck?

Den däcktyp du behöver skiljer sig rejält åt beroende på var i Sverige du kör bil. Olika däcktypers prestanda är optimerade för vissa underlag, men när du är ute och kör så brukar underlagen variera. Dubbdäcken fungerar bäst på is, men river upp hälsofarliga partiklar på barmark. Dubbade och dubbfria däck har däremot likvärdigt grepp på barmark och snö.

Dubbdäck är bättre på äldre bilar utan antisladdsystem om man ofta kör på vintervägar. 

Dubbfria vinterdäck har bättre väggrepp på lös snö än dubbade däck.

Bilar med antisladd- och antispinnsystem och bra odubbade vinterdäck kan köras på de flesta vinterväglag, men är mindre bra på våt is.

Om ditt val blir dubbfria vinterdäck är det viktigt att veta att det finns två typer av dubbfria vinterdäck: däck för nordiska förhållanden och däck för centraleuropeiska förhållanden. Välj nordiska dubbfria vinterdäck som har en gummiblandning och ett mönster som är skräddarsydda för våra svenska vinterförhållanden. De ger betydligt bättre vintergrepp än centraleuropeiska vinterdäck, där bra våtgrepp och höga hastigheter prioriteras istället för bra vintergrepp.

Friktionsdäck året runt?

Det är lagligt att använda friktionsdäck året runt, men det är alltså inget man rekommenderar. Gummiblandningen i ett friktionsdäck är anpassat för vinter och kyla, inte för värme. Det ger ett sämre väggrepp och ökar därmed faran för olyckor. Det ger en längre bromssträcka och försämrad stabilitet vid en undanmanöver. Risken för vattenplaning ökar och därmed risken för allvarliga olyckor. Dessutom slits det hårdare än ett sommardäck på grund av den speciella gummiblandningen. Slitna däck är en av de vanligast bakomliggande orsakerna till många olyckor. Genom att kontrollera dina däck regelbundet kan du få ut några extra år ur dina däck och göra vägarna tryggare.

Kom–ihåg om vinterdäck:

* 1 oktober-30 april får du ha dubbdäck på bilen.
* 1 december-31 mars måste du ha dubbade eller odubbade vinterdäck om det är vinterväglag, dvs snö, modd, is eller frost på någon del av vägbanan eller på angränsande gator och vägar. Undantag från vinterdäckslagen finns, t ex före resa till eller från utlandet.
* Vinterdäck ska vara märkta med bokstäverna M (Mud) och S (Snow) i någon kombination. Undvik s k allvädersdäck, eftersom de är för mjuka i värme och för hårda i kyla.
* Mönsterdjupet på vinterdäck ska vara minst tre millimeter, helst minst fem millimeter för bästa väggrepp, vid vinterväglag.
* Bästa däcken ska sitta bak, oavsett om bilen är fram-, bak- eller fyrhjulsdriven.
* Drar du släp måste du ha vinterdäck på släpet också under perioden 1 december-31 mars om det är vinterväglag. Har bilen dubbdäck måste släpet också ha det.

2018-11-07

Tillsatser i motoroljan

Det finns olika tillsatser som man kan tillsätta till en motorolja för att det ska tillföra vissa specifika egenskaper som hjälper motoroljan att fungera bättre i motorn. Dessa tillsatser har man klassat in i olika områden för att de har olika egenskaper som de kan hjälpa till med.

Tillsatser som minskar oljeförbrukning

Det finns tillsatser till motorolja som hjälper till att minska på dess förbrukning. Att en motor förbrukar mycket olja beror främst på att den har blivit allt för utsliten och oljan sipprar ut och inte ens tätningar och packningar kan hålla tätt. De tillsatser som hjälper motoroljan att stanna kvar i motorn är så kallat förtjockningsmedel. Motorer som gör åt mycket olja har ett stort behov av att bli servade och att använda förtjockningsmedel fram tills dess att motorn hamnar på service kan hjälpa. Det finns även ett något billigare sätt för att hantera en sådan här problematik och det är att byta ut oljan i motorn mot en olja som har en högre viskositet som gör oljan mer trögflytande. Fast även detta är ingen lösning i längden för en motor som gör åt mycket olja, utan det är en service som motorn behöver.

Tillsatser som minskar slitage

De tillsatser som tillhör denna grupp har ett innehåll som kallas zinkalkylditiofosfat och det är en något komplicerad vätska men som det har visat sig är mycket användbar för att minska på ett slitage. Men samtidigt som det ger de perfekta egenskaperna vid de rätta mängderna så kan för mycket utav ämnet istället skada. När man tillverkar motoroljor så är zinkalkylditiofosfat ett ämne som man tillsätter till motoroljan men det måste vara en väl anpassad mängd så att det verkligen kan göra nytta och att det inte blir för mycket i motoroljan för då gör den i stället skada på motorn.

Tillsatser som sparar bränsle

Tillsatser i denna grupp är mestadels tillverkat av ett ämne som är bekant av många som kallas för Teflon. Teflon är allmänt känt för att ha en låg friktion, att det är ett ämne som skull kunna spara bränsle uppemot 10 till 20 procent kan dementeras meddetsamma. Det absolut effektivaste sättet som också är det billigaste för att spara bränsle är att man har en mjuk körstil och att se till att motorn är i en god kondition med ett bränslesystem som är rätt inställd, byter till nya tändstift vid service samt att man byter till ny olja som är av en god kvalitet. På vinterhalvåret så går det åt ganska så mycket bränsle vid kallstarter och för att värma upp motorn. Där kan en smörjolja bidra med en lägre viskositet för att det ska bli lättare att starta och få motorn varm snabbare. I längden så kan det bidrar till lägre bränsleförbrukning.

Wynns Formula Gold Engine Treatment är tillsatsen som har dessa egenskaper. Även Wynns Super Charge som är till för äldre bilar. 

 

2018-10-31

Svensksåld eller Import?

Det finns både för- och nackdelar med importerad bil.

Något som är väldigt vanligt på importerade bilar är att mätarställningen är manipulerad. Ju kortare sträcka en bil har gått desto mer värd är den. Det finns många bedragare som inte skyr några medel för att tjäna lite extra pengar så de bryr sig inte alls om att lura någon. Det här är den allra största faran man måste se upp med när det kommer till importerade bilar.

Att köpa sig en importerad bil, i alla fall i Sverige handlar till största del om sunt förnuft. Om en bil som är utrustad med både navigationssystem och inbyggd mobiltelefon skulle ha rullat 1000-2000 mil nere i Tyskland per år kanske det inte är så troligt. Det skulle i så fall vara mellan hemmet och mataffären ungefär. Det är mer troligt att en sådan bil har rullat mellan 5000-6000 mil per år eftersom det troligtvis är en bil som någon använt i arbetet. Det är sådana här saker som man får leta efter så kan man lista ut om saker är rimliga själv. Man ska helst bilda sig en uppfattning om vad bilen skulle kostat i landet som den kommer ifrån. Man ska också försöka bilda sig en uppfattning om vad säljaren är för typ.

Bara för att en bil är nyimporterad så behöver det inte heller innebära att den är dålig för det. Man kan till och med kolla upp historiken för bilen i de flesta länder som bilarna är importerade ifrån. Dock kan det bli svårare för en bil som blivit importerad till Sverige för några år sedan. Det är bättre att lägga ner lite tid innan köpet på efterforskningar så att man slipper bli lurad. Ibland har det visat sig att importerade bilar varit stulna eller att det finns förfalskade service böcker i den.

En del påstår istället att det manipuleras lika mycket med mätarna här hemma som det gör på importerade bilar så att det inte är något man ska ta hänsyn till. Det här är alltså något man får ställas inför själv och bestämma om man ska lita på eller inte. Något som kan vara stora fördelar på importerade bilar är att de är mycket välvårdade, vilket givetvis kan variera, men rostskadorna är i allmänhet mindre tack vare att det är skonsammare saltmängd på vägarna i andra länder.

Det finns en del saker i utrustningen som kan skilja sig mellan svensk sålda och importerade bilar. Det kan vara saker som att värmesitsar och strålkastarrengörare inte ingår i grundutrustningen. Motoralternativen kan också vara mindre vilket en del kan se som en nackdel. Mindre motorer kan dock vara fördelaktigt för andra eftersom de är bränslesnålare. Den största fördelen med importerade bilar är nog att de i de allra flesta fall är billigare än de svenska. Det är främst på grund av utrustningen i bilarna. Då det nästan alltid är importerade bilar har mycket bättre utrustning än svenskålda. 

Ett bra tips är att kolla upp historien med Carfax. Många bilentusiaster har inget emot import så länge det är välbehållen och välomhändertagen med ärliga mil. Annars kan man även åka in till en auktoriserad verkstad och be dem gå igenom bilen innan köp. Det är värt dem pengarna.

Så är du ute efter en specifik bil och du vill har den så maxutrustad som möjlig så är det inte helt fel att köpa en import. Såvida du inte hitta en svensksåld med samma utrustning och pris. 

2018-10-24

Samarbete med SDM

Vi vill gärna stolt presentera denna fantastiska genuin bilgrupp SDM ( Street Dream Malmö) som vi idag är med och sponsrar.

Här om dagen stötte vi på 3 grabbar som startade upp SDM bilgruppen. Och efter vi har fått höra deras framtida planer blev vi bara helt enkel sålda. Som då bl a är att stödja cancerfonden. Som sponsror till gruppen kommer vi att ge alla medlemmar 20% rabatt när dem handlar i vår webbshop.

OBS! Ni måste dock registrera er först och meddela oss på info@wynns.se så kommer vi att lägga 20% rabatt på er konto och det rabatterade priset ser ni när ni är inloggad.

Så passa på joina SDM för en trevlig gemenskap av bilentusiasm och massor med roliga bilträffar/bileventer.

SDM är en liten bilgrupp i Malmö som vill bidra med att hjälpa Cancerfonden att komma ännu längre i sina forskningar kring cancern. Alla har vi någon gång berörts på något sätt, inom familjen, vänner och kollegor. Förlorat många kära människor. Därför har vi nu tagit fram en bildekal som SDM kommer sälja till människor nere i Malmö och omnejd.

Vad ser vi varje dag i trafiken? Jo, bilar till höger och vänster. Då tänkte vi varför inte vissa andra att även vi kan bli delaktig och bidra till Cancerfonden.

Dekalen visar att SDM tydligt stödjer cancerfonden. 

Varför heter dem Street Dreams? Jo, alla drömmer vi att någon gång i livet äga den där drömbilen vi haft i tankarna sen vi var små barn. Behöver inte vara någon sport eller lyxbil utan varje person har som mål att någon gång i livet köra sin drömbil ner för gatan, därav namnet Street Dreams.

Gilla och Följ Street Dreams Malmö på: https://www.facebook.com/groups/1422690021338477/

Dem har även Instagram: Street_Dreams_Malmo

 

 

 

Vänligen välj privat eller företag.

Privat
Företag
Du kan enkelt ändra detta val längst ner till höger på sidan
×